top of page
  • Writer's pictureAdmin

Sierra Bernia - igjennom og rundt

Updated: May 10, 2021

Berniafjellet har en gjennomgående hule. De første ti metrene krabber du på alle fire. På andre siden får du en makeløs utsikt til Middelhavet og Alteadalen.

Turen starter på baksiden av fjellet i Halón-dalen. Du kommer igjennom fjellet til høyre i bildet over, nesten oppe ved de øverste taggene. Du går langs fjellkjeden mot venstre i bildet, og runder tilbake til utgangspunktet på andre siden.

Du parkerer ved en restaurant som bare er åpen i sommersesongen. Første del går på en grusvei. Ta til venstre og følg skiltet til Forat (som betyr hull).

Skilt til Forat og Fort de Bernia

Etter noen hundre meter kommer du til et veiskille. Ta trappen opp til høyre og følg skiltene til Fort de Bernia via Forat.

Skilt til Fort de Bernia via Forat

Deretter går turen på en sti langs fjellsiden.

Østsiden av Sierra Bernia

Her får du flott utsikt over Halóndalen. Et sted du bør besøke i februar når fruktblomstringen er på topp.

Rett før du kommer til hulen, må du klatre et lite stykke. Det kan virke som om det er flere stier der, men hold til høyre hele tiden, så får du den letteste ruten.

Siste klatretur før hulen

Hulen er knapt synlig i terrenget før du står rett foran den.

Hulen gjennom fjellet i Sierra Bernia

På andre siden er huleåpningen mye større. Da har du "krabbet" igjennom hele fjellkjeden. Det er bare 30-40 meter totalt.

Åpningen i hulen gjennom Sierra Bernia

Utsikten på andre siden er verdt strevet. Her får du god oversikt over Alteadalen. Sierra Helada ses øverst til høyre i bildet. På andre siden av den ligger Benidorm med den lille Benidormøya utenfor.

Utsikten fra vestsiden av Sierra Bernia

Når du er kommet ut av fjellet, går du til høyre på en merket sti mot Fort de Bernia. Du passerer et par steinrøyser underveis.

Veien langs fjellet mot Fort de Bernia

Fort de Bernia var strategisk godt plassert med god utsikt til havet der piratene kunne komme.

Ruiner etter Fort de Bernia

Fortet ble imidlertid raskt nedlagt fordi det viste seg å være for vanskelig å forsvare på grunn av terrenget bak.

Detalj fra ruinene til Fort de Bernia

Fort de Bernia er et fint sted for en rast. Fortsett videre langs fjellkjeden mot nord på merket sti (gul og hvit strek).

Stien etter Fort de Bernia

Du skal nå runde fjellet mot høyre og må gå litt opp og ned før du kommer over på østsiden av fjellkjeden igjen. Utsikten mot nord er også vakker.

Utsikt på nordsiden av Sierra Bernia

Nedturen på andre siden (østsiden) av Sierra Bernia går på grusveier. Her passerer du oppdyrkede områder.

Gårsdrift på østsiden av Sierra Bernia

Til slutt ser du restauranten i det fjerne.

Restauranten du skal tilbake til

Flere utflukter: www.turideer.com

Ukens utflukt: Sierra Bernia

Passer for: Turen er ikke krevende, men er såpass lang at man må være i forholdsvis god form. Det er ingen problem å ha med barn.

Varighet: 3-4 timer.

Finne frem:

N-332 til Altea, derfra videre langs N-332 i retning Benissa et godt stykke forbi Calpe. Ta av til venstre til CV-750 etter ca 20 km fra Altea. Veien er skiltet mot Xaló. Etter 30 meter tar du av til venstre skiltet mot Sierra Bernia (veien rett frem fører til Xaló eller Halon-dalen). Følg deretter CV-749 mot Pinos og Bernia. Etter ca 15 kilometer kommer du til et kryss hvor veien til høyre er skiltet til en restuarant. Ta til venstre (retningen uten skilt) og kjør er par hundre meter til en annen restaurant. Parker på parkeringsplassen ved restauranten.

Gå grusveien forbi restauranten og ta til venstre mot Forat de Bernia (Forat betyr åpning) ved første veiskille. Følg deretter gul og hvit merket løype, først til Forat de Bernia (ca 1 time på vei og sti med moderat stigning), deretter videre til høyre på sti langs fjellskråingen frem til Fort de Bernia (ca 1 time og 15 minutter i lett kuppert terreng) og så tilbake, først på sti og deretter på grusvei ned til parkeringsplassen (ca 1 time og 15 minutter).

Oppgave: Kan du finne dette stedet på din vei?