top of page
  • Writer's pictureAdmin

Sella - fjell, villsvin og safran

Updated: May 12, 2021

En halv times fottur og du er på toppen av verden elleve hundre meter over havet. På veien opp kan du plukke viltvoksende safranblomster og følge sporene etter villsvin. På toppen kan du skjære en bit av Aloe Vera-planten og gni den legende saften på huden, eller bare nyte utsikten.

Utsikten fra Sellafjellet

Den lille fjellandsbyen Sella ligger på en liten høyde rett under det ruvende Sellafjellet. Byen er langt nok unna turistsonen til at det opprinnelige spanske særpreget er fullt intakt. På spisestedene her er det spanjoler du treffer.

Fotturen går for det aller meste på en idyllisk kjerrevei. Utrolig nok er det fortsatt fastboende i dette avsidesliggende området.

Kjerrevei opp til Sellafjellet

Underveis kan du studere sporene etter villsvin. Der de har vært på jakt etter røtter, ser det ut som om området er pløyd opp. I bildet under er det grøftekanten de har gått løs på. Villsvinene får du antakelig ikke se, de er ganske sky.

Grøftekant som er endevendt av villsvin

I fuktig mark er det lett å finne fotsporene deres.

Fotspor av villsvin

Nærmere toppen kan du velge å ta av til venstre og følge en av de mindre stiene eller stake ut egen kurs. Følger du kjerreveien kommer du til en svært enkel "hytte" som er lagt ut til salgs for 20 millioner kroner.

Utsikt mot Puig Campana på toppen av Sellafjellet

På toppen passer det fint med en pause. Studer stort og smått rundt deg, eller la blikket vandre over den vakre horisonten.

Denne larven på nærmere 10 cm blir kanskje en vakker sommerfugl.

Safrankrokus i blomst

Støvbærerne fra denne lille safrankrokusen inneholder det verdifulle safranfargestoffet. En kilo safran koster 70 000 kroner. Én kilo safran krever 70 000 safranblomster.

Aloe Vera

Saften fra Aloe Vera planten har medisinske virkninger - bra for sår, tørr hud og eksem.

Skarprevne fjellkjeder i retning mot havet på Sellafjellet

De kultiverte områdene langs fjellsidene ble anlagt av maurerne som okkuperte Spania i åtte hundre år før de ble kastet ut. Da hadde de laget dyrkbar mark selv der hvor ingenting skulle kunne gro.

Oppdyrkede trappetrinn fra maurertiden

På veien ned kommer det tydeligere frem at byen ligger på en liten høyde.

Midt i sentrum kommer du til en ganske anonym restaurant (Fonda) hvor de for 16 Euro serverer en fire retters lunsj/middag med så mye drikke du vil ha av hva du måtte ha lyst på. Lokalene skal tidligere ha vært brukt til et bilverksted og standarden er enkel, men innehaveren og kokken Mercedes er et funn. Vil du oppleve enkel spansk hverdagskultur og enkel, men god mat, er dette et sted du bør besøke.

Flere utflukter: www.turideer.com

Turens lengde: 45 minutter med bil fra kysten (Villajoyosa) og deretter 30-45 minutters gange.

Vanskelighetsgrad: Enkel, passer for alle, lett å gå for små barn.

Finne frem: Ta av 332 fra avkjøringen til Villajoyosa og Sella noen få kilometer syd for Benidorm. Følg CV 770 til du kommer til Sella. Følg hovedveien gjennom byen. Etter ca. 4 kilometer kommer du til en skarp venstresving der en smal asfalt/grusvei går rett frem midt i svingen. Ta av her og følg den delvis asfalterte veien så langt du kommer (ca 12 minutter). Når denne veien går over i en ikke-asfaltert kjerrevei ved det som med litt velvilje kan kalles en liten snuplass, kan du parkere bilen langs veien. Følg kjerreveien som går til høyre, skrått oppover og bakover. Denne veien fører helt opp på baksiden av Sella-fjellet. Like før du når toppen, kan du av til venstre på en av stiene om du komme raskt til den storslagne utsikten. Går du kjerreveien rett frem fra parkeringsplassen, kommer du til en annen del av fjellet. Dette er en annen og mye lengre tur der du kan gå helt ned på andre siden til Benifato og Guadelest.