top of page
  • Writer's pictureAdmin

Orxetadalen - frodig og fredelig

Updated: Nov 22, 2023

Noen få kilometer fra fiskebyen Villajoyosa ligger en frodig liten dal mellom Sellafjellet og Orxetafjellet. Her er det langt mellom folk og mye fin natur.

I bunnen av dalen ligger en liten elv som munner ut i Amadoriodemningen. På bildet under ses den lille landsbyen Orxeta med Sellafjellet i bakgrunnen.

Turen gjennom Orxetadalen kan gjøres som en rundtur fra Orxeta gjennom dalen og tilbake langs veien (ca 1 time), eller tur-retur fra Bella Orcheta til Orxeta (ca 1 time).

Bella Orcheta er et lite boligfelt i enden av Amadoriodemningen. Parker i nærheten av restauranten El Pantano som ligger like ved hovedveien.

Gå opp den bratte bakken ved siden av restauranten og fortsett til du kommer til en rundkjøring. Der tar du til venstre.

Fortsett rett frem gjennom boligfeltet. Etter hvert kommer du over på en grusvei som fører deg opp igjennom Orxetadalen. Det er bare én vei, så du kan ikke gå feil.

Etter er par kilometer kommer du til en sti som går til venstre ned/tilbake mot Orxeta. Den er merket Orxeta. Da har du god utsikt til landsbyen.

Stien går gjennom et fruktbart område (huerta) der det dyrkes frukt og grønnsaker. Om våren er det grønt og frodig her, ikke minst på grunn av vannet fra elven.

Når du kommer opp til bygatene, har du to muligheter. Tar du til venstre, kommer du inn i hovedgaten. Bruk gjerne litt tid i landsbyen.

Bykjernen er erklært som et område med stor kulturell og arkitektonisk verdi og er vernet. Landsbyen har bare i underkant av 800 innbyggere.

De malte steinhusene i to etasjer med en liten balkong i andre etasje er typiske for tidsepoken landsbyen ble anlagt. Landsbyen var opprinnelig muslimsk, men ble overført til kristne da araberne ble kastet ut av Spania.

Kirken og plassen omkring er et sentrum der folk samles, men vi besøkte byen den 8. mars, og da var nesten alle innbyggerne ute på en times tur til ære for kvinnene.

I dette 8. mars opptoget var det ingen plakater med protester. Folk var mer opptatt av å vise at de verdsatte kvinnene. Mange hundre deltok.

I enden av byen, ikke så langt unna kirken finner du den opprinnelige vannforsyningen til landsbyen. Her gir en naturlig vannkilde både drikkevann av god kvalitet og vann til å vaske klær (bildet under).

Når du er ferdig i byen, kan du gå tilbake til Bella Orcheta samme vei som du kom, eller du kan gå hovedveien tilbake slik at det blir en rundtur.

Men hvis du vil utvide turen litt, kan du gå en rundtur på et par kilometer lengre innover i dalen. Da kommer du tilbake igjen på grusveien som fører til Bella Orcheta.

For å komme dit, tar du til høyre der hvor du kom opp i byen. Da vil du etter noen hundre meter komme til et skilt med merkede stier til toppen av Orxetafjellet (2 timer og 20 minutter) og til et utsiktspunkt med godt utsyn til Amadoriodemningen og kysten (1 1/2 times tur).

Følg skiltene til Mirador 1 og Mirador 2. Løypen starter med en grusveg som går igjennom et lite boligfelt. Der hvor veien slutter (er sperret) skal du fortsette en sti ned til høyre ved siden av en liten finca. Stien fører ned i dalen der du skal krysse elven.

Etter broen går stien opp til den andre siden av dalen. Når du kommer til en grusveg skal du ta til høyre. Den fører til Bella Orcheta der du har parkert.

I denne rundturen får du fin utsikt til hele Orxetadalen og fjellene omkring. Om våren er det også mange fine blomster der.

Flere utflukter: www.turideer.com

Ukens utflukt: Orxetadalen

Lengde: 7 km, ca 1 time.

Finne frem: Følg N-332 eller AP-7 fra Alicante mot Benidorm. Ta av til Villajoyosa fra AP-7 eller Villajoyosa sentrum fra N-332. Følg skiltene til Orxeta på CV-770. Når du nærmer deg enden av demningen, ser du skilt til restauranten El Pantano. Ta til høyre her og parker i bakken ved siden av restauranten. Gå opp bakken, ta til venstre i første rundkjøring og fortsett deretter rett frem helt til du ser et skilt til Pueblo (landsby) og følg denne stien ned til venstre inn til Orxeta.