top of page
  • Writer's pictureAdmin

Aitana - Fat mans agony

Updated: May 6, 2021

Aitana er det høyeste fjellet i Alicanteregionen (1558 meter over havet). Her finner du en rekke fine turløyper som gir deg en fabelaktig utsikt.

Det mest kjente punktet er det trange passet som så vidt har plass til et menneske og som derfor går under navnet "fat mans agony".

En annen atraksjon er hullet i fjellet.

Turen starter på ca 900 meters høyde og stiger ca 600 høydemeter. Du starter ved en parkeringsplass og går først mot Port de Tudons og deretter mot Passet de la Rabosa.

Det går ikke lang tid før utsikten blir fin.

Stien er en rundtur der du først går opp mot høyre side av fjellkjeden. Stien er merket hvit og gul, men det er sparsomt med merker, og du må ofte bare følge det som ser ut som den mest trafikerte stien.

Hold til høyre til du ser kuppelen på toppen. Kuppelen og mastene er et militært anlegg. Når du kommer til den naturlige kilden, tar du til venstre, følg skiltene mot Passet de Rabosa.

Her kan du godt fylle vannflasken med rent kildevann. Etter kort tid vil du nå komme til steinrøysa opp mot passet.

Her blir det et lite stykke klatring som ikke krever noen form for utstyr og som ikke er har farlige partier, selv om et lite stykke på noen få meter kan virke litt skremmende hvis du har høydeskrekk.

Belønningen er stor når du først er kommet opp. Da har du en fantastisk utsikt i flere kilometer.

Etter at du har nådd toppen, skal du fortsette tilbake mot kysten langs fjellkanten. Her får du etter hvert en fin oversikt over baksiden av fjellet Puig Campana som er Alicanteregionens nest høyeste.

På dette punktet kan du se helt fra Calpeklippen i øst til Benidorm og Villajoyosa i vest. Du ser også Guadelest og Denia.

Her i høyden er man bokstavelig talt oppe i skyene. Rett som det er, stryker en liten sky forbi og formørker solen.

Fortsett helt til du kommer til en grusvei. Ta da til venstre mot Benidolid. Turen ned er behagelig og går for det meste på gode grusveier.

Litt lengre ned ser du restene etter maurernes flittige arbeid med å lage terrasert landbruk.

Underveis kan du se flere typer krydder. Leter du godt, finner du et skilt med timotei. På bildet under ser du en safranblomst.

Ukens utflukt: Sierra Aitana - Passet de la Rabosa

Lengde: Ca 4 timer og ca 10 kilometer.

Passer for: Alle som er i vanlig god fysisk form.

Finne frem: Ta CV 70 fra Benidorm mot Nucia eller ta CV 763 mot Nucia fra Albir. Fortsett på CV 70 gjennom Pollop og til Guadelest. Kjør gjennom Guadelest og fortsett forbi Benimantell til etter er par kilometer kommer til Benifato. Ta av fra CV 70 til venstre ved skiltet til Benifato. Veien går da opp mot fjellet. Rett før du kommer til Benifato, svinger du brått til høyre inn på en smal delvis asfaltert vei. Følg denne smale og svært svingete veien oppover i flere kilometer til du kommer til en parkeringsplass. Her stopper veien og du kan parkere. Ved enden av parkeringsplassen er det skilt til turløypene. Det er flere løyper, men du skal først gå veien mot Port de Tudons og deretter følge skiltene til Passet de la Rabosa.

Utfordring: Kan du finne denne merkede pålen på din vei?